torsdag 10 januari 2013

Mina nya bakkompisar

Jag har både fått och själv köpt några nya grejor att baka med. Det ska bli spännande att få lära känna dessa nya kompisar.

(Bilden har jag lånat från framsidan på en kokbok.)

I julklapp fick jag ett bakplåtsställ av svärmor och svärfar. Ja, det var en önskad klapp och kommer att användas mycket känner jag redan nu.
Med ett ganska litet kök som vi har är det svårt att få plats med plåtar, brickor med kakor som ska ut och in ur ugnen.


Stället invigdes direkt med bullbak. På bilden finns två plåtar med Marinas goda bullar på jäsning. 

Själv har jag investerat i ett nytt bakunderlägg och en mjölsikt från IKEA. 


Jag har aldrig tyckt att det var så viktigt att sikta ner mjölet, men har man en gång provat det så förstår man skillnaden. Speciellt bra till kakao som gärna vill klumpa sig vid förvaring.

I en tidig födelsedagspresent fick jag en ny kompis i köket, Hercules. Jag kan komma ihåg från tidig ålder att mamma plockade fram sin kompis när det skulle fixas lite extra i köket. Mammas kompis är orange och heter Kenwood. Min Hercules är chilli-röd.


Jag ska erkänna att jag är lite nervös att lära känna Hercules. Är jag verkligen så vuxen nu att jag ska komma överens med en så stor muskulös herre? Rätt mycket vuxenpoäng skulle jag tro. 
Men det ska bli fasligt kul, måste jag säga, och även skönt att få lite hjälp i köket.

Sitter just nu och funderar på invigningsreceptet. Vad ska Jag och Hercules svänga ihop?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar