onsdag 27 februari 2013

Chokladrutor med kokostosca

För några kvällar sedan hade jag några tjejer på besök (eller "tantkväll" som barnen uttryckte sig ..). Naturligtvis bjöds på lite fika. Ett par olika sorters bröd med pålägg samt en god braspannekaka som räcker till hur många som helst ..

En god chokladbotten som påminner om brownie och en fantastiskt god kokostosca ovanpå. Kakan var nästan godare dagen efter då kokostoscan hade blivit lite seg.
Tack till min kusin Nettan som gav mig receptet.

Chokladrutor med kokostosca
ca 50 bitar (skuren i lite mindre bitar, men varför inte ta två istället?!)


175g mjukt smör
3dl strösocker
1½dl kakao
½dl ljus sirap
en nypa salt
3st ägg
1½dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker vitt och krämigt. Rör ner kakao, sirap och salt.
Rör i ett ägg i taget. Vänd till sist ner vetemjölet i smeten.


Lägg ett bakplåtspapper i botten av en plåt med kant och fyll den med smeten. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. Prova med en sticka. Stickan ska vara lite kladdig.
Låt kakan svalna.

Egen notering:
Jag lät kakan vara inne i ca 27 minuter sen upplevde jag att kanten började bli bränd. Den var inte jättekladdig i mitten heller längre. Så 25 minuter borde vara lagom.

Toscasmet
75g smör
1½dl ljus sirap
3/4dl grädde
3dl strösocker
200g kokosflingor

Smält smör, sirap, grädde och socker i en kastrull. Låt koka samman ca 5 minuter. Tillsätt därefter kokosflingorna och låt koka upp igen.
Häll toscan över kakan och grädda i ytterligare 10 minuter.

Egen notering:
Jag lät den stå ca 12 minuter för att få färg på toscan. Sista 4-5min ökade jag dessutom ugnen med ca 10grader. Kanske kan öka tidigare och låta den stå max 10minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar