onsdag 29 februari 2012

Jag hittade en halv citron

Igår hittade jag en halv citron i kylen. Den var delad för någon dag sedan när jag behövde saften av en halv citron till en sås. Det var en ganska stor citron från början, så halvan i kylen var nästan lika stor som en hel vanlig. Vad gör man med en överbliven citron i kylen?

Citronmuffins
(12st)
(recept hittat hos Bakverk och Fikastunder, http://bakverkochfikastunder.blogspot.com/2012/02/saftiga-citronmuffins.html)

150g smör (rumsvarmt)
2dl socker
2st ägg
skal av en citron
¼dl saft av en citron
¾dl mjölk
3dl mjöl
1tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver

Vispa ihop smör och socker. Vispa sedan ner ett ägg i taget. Rör ner citronskal, citronsaft och mjölk. 
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver för sig och rör sedan ner i smeten. 
Använd muffinsform med plats för 12st. Lägg i pappersformar och fördela smeten i formarna. 
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 13 min.

Vågar jag berätta att det slank ner mer än en igår kväll? Ja, det slank ner hela fy... nej, förresten, det berättar jag inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar