söndag 29 januari 2012

Flyttgrö... nej kakor

Igår var det flyttdags för mina föräldrar, från hus till vacker gammeldags lägenhet med högt i tak och stuckaturer. Jag fixade några flyttkakor istället för flyttgröt.
En banankaka, utan ägg, som ska vara lite tung och döbakad, nästan kladdig i mitten. Finfin kaka att baka när man har ett par övermogna bananer hemma. Ett tips är att istället för att bröa formen med ströbröd, ta kokos, som ger en annan smak till kakan. Extra mumsigt. Kakan lossnar dessutom från formen riktigt bra då.

Banankaka

50g smör
1½dl socker
3dl vetemjöl
2tsk vaniljsocker
2tsk bakpulver
2dl mjölk
2st övermogna bananer
smör och ströbröd (eller kokos) till formen

Smält matfettet och låt det svalna lite.
Blanda mjöl och bakpulver. Häll i socker och vaniljsocker. Vispa i mjölk och smör till en slät smet.
Mosa bananerna med en gaffel och häll i smeten. Rör om ordentligt.
Smörj och bröa en kakform. Häll i smeten.
Grädda i 150grader  i varmlufts ugn (175 grader om vanlig ugn), ca 30-35 minuter.


Det blev även några kokostoppar. Denna gången är det "vanliga" kokostoppar och inte anpassade för LCHF som jag gjort tidigare, se inlägget "Stapplande försök till LCHF-fika". Dessa blev betydligt saftigare och sötare. 
Tips: för att slippa rulla smeten i händerna använde jag ett mått, ca matsked stort och klickade ut kakorna på plåten. Sedan nöp jag varje kaka till att likna en topp.

Kokostoppar
(ca 20st)

50g smör
2st ägg
1dl strösocker
200g kokosflingor
1tsk vaniljsocker

Smält matfettet och låt det svalna något.
Rör ihop socker och ägg i en skål. Tillsätt kokosflingor, vaniljsocker och smör och rör till en smet. Låt gärna stå i 10 minuter och svälla.
Klicka sedan ut smeten till toppar på en plåt med bakplåtspapper. 
Grädda mitt i ugn ca 10-15 minuter beroende på storleken av topparna. 


2 kommentarer:

  1. Ska provbaka denna idag och banankladdkakan, men här finns inget vanilsocker...
    Tänkte börja lära min maid inte bara laga thaimat :-)
    Bananer här är fantastiskt gott, men det är ju så himla varmt att de mosar samman på tre dagar...i bästa fall.
    Kram och hälsa!

    SvaraRadera
  2. Denna banankakan är Beas favorit. Jag gör den till varje kalas. Jo, den är god. Men det finns andra kakor som är precis lika goda. Denna gången hade jag inte ens svarta bananer och de är inte lika lätt att mosa en lagom mogen banan.
    Hoppas ditt resultat blev bra. Jag tror du kan hitta vaniljpulver eller vaniljextrakt i Thailand. Det kan man även använda till matlagning. Funkar lika bra, men är mer koncentrerat så ta då mindre mängd. Kram

    SvaraRadera